Wat is de keto griep?

De omschakeling van de verbranding van koolhydraten naar de verbranding van vetten is niet niks waaraan het lichaam zich moet aanpassen.

intermittent fasting

Door de — zeg maar gerust 'verkeerde voeding gewoonte' — is het lichaam gewend om de energie te halen uit koolhydraten. Dus als je koolhydraten sterk gaat verminderen, mist het lichaam de soort brandstof waar het aan gewend is. Beter gezegd: 'Waar wij het aan hebben laten wennen'. Omdat wijzelf dit soort brandstof (koolhydraten) aanleveren, heeft het lichaam zich daarop aangepast. Maar nu moet het over een andere boeg gegooid worden, wat we doen door een verstandigere keuze te maken. Het lichaam zal zich wederom aanpassen, maar dan in het voordeel van ons. Het is nodig dat het lichaam in ketose geraakt.

Wanneer je lichaam in ketose is, produceert het lichaam ketonen. Ketonen zijn nodig zodat het lichaam vetten kan afbreken en deze als energie kan aanwenden. Het lichaam moet zich aan dit soort verbranding aanpassen waarvoor het ketonen zal moeten aanmaken. Je raakt pas in ketose nadat je enkele dagen (dat is bij iedereen verschillend) minder dan plusminus 50 gram koolhydraten eet.

Deze aanpassing van het lichaam, deze overschakeling van de verbranding van koolhydraten (glycolyse, d.w.z. glucose als brandstof) naar de verbranding van vetten (ketose), is een behoorlijke wijziging in het systeem. Dat is nogal wat, nietwaar? Daar dien je begrip en geduld (khanti) voor te hebben. Het is dus best wel een aanslag op je lichaam. Daarom is er een grote kans om de keto griep te krijgen. Die kan een dag of vijf aanhouden of zelfs wat meer. Dit is voor iedereen anders. Het is niet prettig, maar het is wel een teken dat je in ketose begint te raken of er al in bent. Dit is een zeer goede metabolische staat. Een goed teken dus! Nu is het zaak om door te zetten en niet op te geven. Geef het lichaam de tijd, want het is z'n uiterste best voor jou aan het doen om zich aan te passen. De keto griep is dus niet een virus dat overdraagbaar is.

Je zult door de keto griep heen moeten. Mensen die de satipatthana training beoefenen zullen hier veel sterker in zijn dan de mensen die dat niet doen. Maar dat is natuurlijk niet het enigste wat je kunt doen. Zie ook de rubriek Extra aanbevelingen op deze pagina.

Satipatthana training

Om de satipatthana training oftewel mindfulness correct te beoefenen, start je op de groep pagina Satipatthana training. Je kunt ook de sectie Inzicht meditatie raadplegen.

Bij de keto griep doen zich zo'n beetje dezelfde verschijnselen voor als de gewone griep zoals we die kennen, vandaar de naam 'keto griep'. Er kunnen zich de volgende verschijnselen voordoen:

Extra aanbevelingen