Leg een goede basis voor intermittent fasting

Gewoontepatronen doorbreken.

intermittent fasting

Om een goede start te maken met intermittent fasting, begin je om 's-avonds niets meer te eten. Dit zal voor veel mensen even wennen zijn omdat we erg gewend zijn dat wel te doen. Dit zijn allemaal reacties. De ene reactie op de andere waardoor het oude gedrag in stand wordt gehouden. Mensen raken erg snel geconditioneerd. Dit geldt ook voor het idee dat we altijd minstens drie keer per dag moeten eten met de nodige tussendoortjes erbij. Ook is het (voor de meeste mensen) gewoon dat de koelkast vol voedsel ligt en dat voedsel continu tot onze beschikking staat. Ook op straat is er volop 'voedsel' te krijgen en is de verleiding groot. Maar onze voorouders hadden die luxe niet. Er waren dagen dat er niets of weinig te eten was en op andere dagen was het een festijn. Juist hierdoor past het lichaam zich aan om in afwisselende periode van schaarste en overvloed goed te kunnen functioneren en zodoende een goede weerstand kan opbouwen. Die noodzaak is vrij logisch want anders zouden onze voorouders het niet lang uitzingen. Daarom is het uitermate essentieel om gewoonte- en gedachtepatronen die erin geslopen zijn, te doorbreken.

Een extra hapje eten — dus eten wat in essentie helemaal niet nodig is — is een fysieke gewoonte. Die fysieke handeling komt niet uit de lucht vallen: daar gaat iets aan vooraf. Het begint in de geest (mano). Wanneer we daar geen controle over hebben, gaat het mis.

De geest is de voorloper (pubbangama) van alle dingen. Het willen eten uit gewoonte, wordt door de geest in gang gezet. Om dit beter onder controle te krijgen, is het van groot belang dat je je de toestand van de geest leert bespiegelen. Zie hiervoor in het bijzonder de rubriek Indachtigheid van de geest — Cittanupassana op Satipatthana — De meditatie van indachtigheid.

Er dient echter een onderscheid gezien te worden tussen het snel toegeven aan een verlangen (kama) om te eten en honger. Wanneer je teveel koolhydraten eet, zul je veel sneller honger krijgen. In het Engels noemen ze dat 'cravings'. Het gaat dan om de hunkering (de honger) naar eten. Honger is een natuurlijk signaal van het lichaam dat naar energie vraagt. Hoewel gewoonte- en gedachtepatronen doorbroken moeten worden, is het echt nodig om de hoeveelheden koolhydraten voor goede resultaten drastisch te verminderen. Het doel bij intermittent fasting is niet alleen een flinke afname van gewicht, maar ook voor een gezond lichaam. Koolhydraten activeren insulinepieken waardoor allerlei problemen ontstaan. Hier zullen we het later nog zeer uitgebreid over hebben.